Trötter x1000

När jag la mig igår (eller snarare imorse, hihi..) var det mörkt. När jag vaknade idag var det mörkt. Flög upp ur sängen när jag såg att det snart var mörkt ute och ja... Klockan hade blivit halv fyra. Duktig jag känner mej! Har aldrig sovit så länge förut, inte oavbrutet i sträck i alla fall. Men jaaa, första gången på länge jag fått sova ut, utan att veta att jag har en tid att passa. Så nu ska jag fortsätta med det jag gjorde inatt, simsa gärnet!

Men innan det så lägger jag ut testbilderna ifrån brorsans objektiv. Han har köpt en Canon EOS 550D, och det var ett paketerbjudande så då fick han ett zoomobjektiv och ett porträttobjektiv. Jag fick testa båda 2 igår, men föll mest för porträttobjektivet!
Man kunde verkligen få låga bländartal vilket resulterar i att man får mjuk och fin bakgrund, även vackra bokeh's om det finns något ljus som blir oskarpt. Det jag gillade var att den hittade lätt fokus, och fångade det!


Här hade jag inte så lågt bländartal, men se ändå vilka söta bokeh's jag fick! Både av julgranskulan och glittret. Det fina här är ju att man ser vad sakerna är. Man ser även änglahåret rätt skarpt ovanför julgranskulan, medans den själv är ur fokus. Häftigt!
Och tittar man vid ljuset ser man hur skarpa granbarren är, medans bakgrunden är jättemjuk.


Här hade jag det lägsta bländartalet det gick att ha. Nu ser man inte att det är någon julgranskula i bakgrunden längre, bara massa bokeh. Det mesta är ur fokus förutom de 2 grenarna framför ljuset. Men denna bilden gillar jag bäst, är ju helt galen i bokeh och är glad att det är lätt att få det så fint bara med rätt objektiv!

Så ja, jag har tur. Min novemberlön kom idag så nu kan jag köpa mej ett objektiv!
December har varit en dyr månad så trodde jag skulle få avvakta till januarilönen, men eftersom jag fick mer än väntat nu så slår jag till dirket! :D

Jag ska köpa ett Canon EF 50mm f/1,4 USM,
den ska klara av mörka förhållanden bättre än dom flesta porträttobjektiv. Passar mej som inte vill anväda blixten så mycket, och som oftast fotar där det är lite mörkare.

Till bilderna ovan använde jag som sagt brorsans objektiv, som är ett Canon EF 50mm f/1,8 som är Canons lättaste objektiv och det är väldigt billigt! Det billigaste ligger precis under 900 kr. Så det rekommenderar jag till de som bara vill ha något nytt och fräscht, duger väl om man bara vill utvecklas eller få till lite finare foton. :)

Jag som ska satsa på en större kamera efter sommarn måste satsa på bra objektiv också, som klarar mera. Men detta hade jag tänkt mej om jag inte ska satsa på fotografyrket i framtiden, då man måste ha en egen utrustning. Så då är det lika bra att satsa stort redan från början...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0