Min resa till kiltarnas land

Som ni vet så reste jag till Skottland i somras och jobbade som au pair!
Största äventyret jag varit med om och något jag aldrig kommer att ångra. Det är inte bara bara att ge sej av ensam, detta var min första utlandsresa ensam och känner att jag vill dela med mej av lite erfarenheter, fått frågor kring detta också som jag vill svara på. :)
Det var en vän till min familj från England som kom på denna idén i vintras, att jag skulle komma och hälsa på i Skottland till sommarn och om jag hade tur även få jobba lite. Efter många månaders planering och väntan så hade hon hittat en familj till mej, som ville anställa mej som au pair. Att vara au pair innebär att man bor hos en familj som ger en mat och husrum och om dagarna passar man deras barn.

För att sticka iväg första gången var det väldigt skönt att JB (som våran familjevän kallas) fixade detta åt mej. Såklart kan man hitta familj och sådant själv, i bara Skottland fanns det massor med sidor som folk sökte personer som jag som ville åka ned och jobba. Men de flesta familjerna där sökte efter personer som var 18 år och som har körkort.
Familjen JB hittade åt mej var perfekt. Det var en portugisisk familj med 2 pojkar, 2 och nästan 5 år. Familjen bodde precis bredvid JB vilket var otroligt skönt, kändes bra att man hade någon man kände rätt bra nära sej.
Barnen var väluppfostrade och livfulla, jag trivdes verkligen med dom.
En au pair ska egentligen stanna hos sin familj i högst en månad, men jag stannade i ca. 2 veckor bara. Tyckte det kändes lagom för en första resa själv och jobba med detta. Nästa gång jag sticker iväg blir det nog längre, tack vare att jag blivit mer mogen efter denna resan.
Jag är så otroligt tacksam över att jag fick resa ner dit och skaffa dessa underbara minnen och träffa så många fina människor. Lärde mej otroligt mycket, kände verkligen att på dessa 2 veckor växte man något otroligt som person. Det perfekta sommarjobbet hittils, bara att passa gulliga ungar om dagen och sedan upptäcka ett nytt land på kvällarna + helgerna. Kan ju inte bli bättre?

Såklart har jag lite tips för er som är sugna på detta/ska göra detta.

* Boka din resa i god tid innan - Jag reste med RyanAir. Billigt, enkelt och bekvämt! Man kan få riktigt billiga resor för under hundralappen om man är ute i god tid. MEN, RyanAir luras lite. Ett bagage på 15 kg kostar 400:-, och det kommer extra avgifter så som bokningsavgift, mm. Men är man ute i god tid och beställer biljetterna en bra stund innan blir det ju jättebilligt ändå!

* Var noga med din lön - En au pair ska minst få 75£ i veckan, vilket är ca. 975 kr. Vissa familjer ger säkert mer om du är duktig! Jag kan tala om att jag fick mer än 75£ i veckan.
* Följ reglerna noga - Varje familj har sina egna regler. Hos familjen jag bodde hos var det max 1 film om dagen, ingen efterrätt om barnen inte ätit upp all mat, osv. Jätteviktigt att du tar reda på vilka regler som gäller OCH att du följer dom!
* Prata & bestäm mycket - Prata med föräldrarna om vilka tider som gäller, när du jobbar osv. Det är viktigt att man pratar mycket med varandra och vågar fråga, iställer för att ta vissa saker för givet och chansa. När man reser till ett nytt land är det mycket nya kulturer, så bättre att fråga en sak för mycket om det är något man undrar över eller inte förstår!

* Bli barnens nya mamma - Du åkte ju dit för deras skull, då är det viktigt att du får en bra tid med dom också! Det är ju barnen du kommer spendera mest tid med och då är det viktigt redan ifrån första dagen att visa vem som bestämmer så att de får respekt för dej. Det är viktigt att säga ifrån och våga prata med barnen, så att ni förstår varandra. Man måste våga vara bestämd, annars hittar barnen sina vägar att börja driva med en och inte lyssna. Du är deras mamma på dagen, då inte föräldrarna är där. Så man måste se till att de känner sej trygga med dej så det inte uppstår problem, och tryggheten kommer ifrån att de ser att du är säker och visar vart skåpet sa stå.

* Njut av din fritid - Det kommer kännas ännu bättre att vara ledig om du tar vara på din lediga tid. Stick ut i landet och skaffa nya erfarenheter! Var galen och våga hitta på saker själv, då lär du lära känna dej själv så mycket mer också. Jag tog t.ex en spontan tågresa till Edinburgh helt ensam och strosade runt där på egen hand. Sista dagen så stack jag till Dundee med en kompis jag fick där nere och upptäckte den staden. Så ut i landet och upptäck så mycket som möjligt! Maten, konsten, kulturen, osv. Sitt inte inne hos familjen hela dagen i alla fall, annars lär du bli ibet!

* Förbered innan resan - Börja snacka via mail/telefon med din nya familj innan du sticker ned. Då kan du förbereda dej genom att få svar på vissa frågor som kanske internet, vad för kläder man ska ha med sej, osv. För onödigt att ha med sej t.ex en dator och så har kanske familjen inte något internet... Eller att man har för få tunna/tjocka plagg med sej.

* Adapter - Säger sej själv, man måste kunna få ström till sina prylar i ett annat land också! Jag glömde min adapter och det var sjukt jobbigt. Familjen hade en som jag fick låna ibland, men de behövde den ofta själv till sina grejer. Så ja, var noga med att ha med dej din egen!

Lite tips som kan vara bra att veta innan sin första resa eller jobb som au pair. Har du chansen, så ta den! Även fast du kanske inte har sådan tur som jag som fick nästan allt fixat, så gör det ändå. Kan vara lite läskigt om det är ens första resa som man ska planera och fixa en helt själv, men det är så jävla värt det. Kom ihåg att allt är möjligt om man bara vill. :)


Har massor med bilder kvar att visa.. En bildbomb kommer snart! Eller flera flashbacks.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0