Internetbedrägeri

LÅNGT INLÄGG MEN GRYMT LÄSVÄRT. 
 
Jag tror jag varit med om det värsta i mitt liv hittills. Och nu vill jag förvarna alla andra där ute som handlar på nätet, för detta jag varit med om är helt sjukt!

För exakt en månad sen hittade jag min drömkamera på blocket. Har länge väntat på att precis rätt modell skulle komma ut, helst oanvänd med objektiv och när jag hittade kameran som uppfyllde alla mina krav kände jag att det var dags att slå till.

Jag fick kontakt med säljaren med en gång som var mycket trevlig och svarade snabbt på alla mina frågor via mejl. Allt lät bra men behövde tänka över detta en dag eller två eftersom det var en stor summa pengar det gällde om och jag ville såklart prata med mina föräldrar först. Jag berättade detta men hörde snabbt av mig när jag bestämt att jag ville ha kameran. Han svarade då inte på mitt mejl och då trodde jag att han hade hittat en annan köpare under de dagar jag funderat över köpet. Så jag blev lite ledsen men hade inte så mycket tid att tänka över detta just då.

Men efter ca 2 dagar hör han av sig igen att han tagit bort annonsen och tagit för givet att jag nu vill ha kameran då jag beskrivit det i mitt mejl. Jag blev ju superglad att han hörde av sig igen och blev så glad att kameran jag suktat efter så länge ÄNTLIGEN skulle bli min. Så för att fixa köpet vill säljaren att vi ska använda oss utav en säker betaltjänst blocket står för, som heter Internetgirot. Internetgirot går till att köparen sätter in pengar på ett bankgiro till Internetgirot som sedan för över pengarna till säljaren då jag som köpare fått varan och accepterat den. Detta lät ju hur bra som helst för ingen kunde ju bli lurad!

Säljaren fyller i alla uppgifter som krävs (mitt namn, hans namn, adresser, telefonnummer osv) och jag får ett mejl ifrån internetgirot om att ett köp är bekräftat i mitt namn från min säljare. I mejlet står alla uppgifter om vilka bankgiron osv jag ska sätta in pengar på osv.

Jag åkte till banken och fick hjälp av personalen där att föra över pengarna till Internetgirot. Eftersom jag nyss hade fyllt 18 år och inte hade fixat med mina konton så var det enda sättet att föra över pengar.
När vi förde över pengar gick det inte att föra över till Internetgirots bankgiro, men i mejlet jag fått av dom stod det att deras bankgiro kunde krångla och i så fall kunde man sätta in pengar på deras bankkonto istället. Och eftersom det krånglade så satte vi självklart in pengarna på bankkontot. Det gick snabbt och enkelt och nu var det vara att vänta på att kameran skulle komma hem till mig.

Veckorna gick och idag fick jag nog. I måndags var det 3 veckor sedan jag var på banken och förde över pengarna och har under dessa veckor inte hört ett ljud. Jag väntade tålmodigt i en vecka, och när en vecka hade gått mejlade jag säljaren och frågade om han sett att Internetgirot fått pengarna och om han skickat kameran. Jag fick inget svar... Jag ringde honom därefter flera gånger varje dag till mobilnumret jag fått men fick heller inget svar där. Men hade fortfarande hoppet i mig att inget kunde ju gå fel, vi hade ju använt oss av en säker betalningstjänst och han kanske var på semester? Dessutom var han ju seg på att svara på mina mejl i början också.. Så jag höll ut tills idag.

Imorse ringde jag Internetgirot och frågade om de fått in mina pengar. Jag berättade situationen men mannen jag pratade med avbröt direkt när jag berättade om hur jag fört över pengar med att "vi har inget bankkonto man kan föra över pengar till". Då kände jag kylan spridas i min kropp... Då kände jag att det hade blivit jävligt fel. Jag beskrev att jag hade fått ett mejl från dom (det stod ju för dan deras namn som avsändare!!!) men han kollade snabbt upp att de inte skickat något mejl till mig. Inte hade något köp blivit registrerat vare sig i mitt namn, eller säljarens. Då kom chocken att mejlet till mig hade förfalskats av säljaren, att han planerat detta och fått allt funka och hänga ihop perfekt för att kunna lura mig.

Internetgirot bad mig skicka alla uppgifter jag hade om säljaren, även det förfalskade mejlet så att de kunde polisanmäla honom. För han har ju använt deras företag till att lura mig, vilket inte är bra för dem heller.

Så fort min mamma kom hem från jobbet åkte vi till banken (hade möte där idag som tur är, så jag visste att de hade tid att utreda detta) och där fick vi försöka lista ut vad som gått snett med hon som hjälpt mig att föra över pengarna.

Efter telefonsamtal till banken som säljaren använder fick vi reda på att bankkontot finns fortfarande och man kunde se att pengarna hadr satts in och tagits ut. Bankkontot såg inte bra ut och man misstänker att jag inte är den första som blivit utsatt för det här. Jag hade ett namn på säljaren och fick reda på att det inte alls var samma namn bakom bankkontot. Pga alla sekretesskäl kunde jag inte få reda på vad han egentligen heter och vart han bor, men att veta att kontot inte är borta och ett namn finns bakom det är en enorm trygghet i denna krisen.

Vi hade ju fått 2 st konton vi kunde betala in till. Ett bankgiro, ett bankkonto. Även ett OCR nummer som skulle fullborda betalningen. Bankgirot var faktiskt internetgirots som även det första kontot vi försökte betala in till. Men den jäveln hade kommit på ett nytt OCR nummer som gjorde att vi inte hade något val än att betala in till bakkontot som OCR numret hörde till. Vilket nu i själva verket var hans personliga bankkonto... Han är så jävla listig, hur skulle vi lista ut att det var fel? I mejlet jag fått stod det: "Vi har haft en del störningar med vårat bankgiro och OCR nummer. Alternativt att överföringen sker till nedanstående bankkonto om ni har problem med betalningen till bankgiro, glöm inte att ange OCR nummer som meddelande". Klart vi trodde det var Internetgirots bankkonto, inte hans.

Så ja... Han förfalskade ett mejl helt fläckfritt i ett företagsnamn som faktiskt finns på riktigt. Helt otroligt att han kunde luras på detta sättet. Gjorde ett betalningssäkert sätt osäkert. Jag mår så jävla dåligt och är så jävla ledsen. Här sitter jag nu, utan pengar och utan kamera. Men som tur är hjälper banken oss med detta och polisen var såklart också jävligt hjälpsamma. Det är tur att vi har så mycket uppgifter och att jag har kvar varenda litet mejl som är fullt av information. Har hans ip-adress, blocket har informationen om annonsen där man kan spåra saker utifrån och Internetgirot kommer ju också hjälpa till för tror knappast dom vill att förfalskade mejl ska skickas ut och låtsas det är ifrån dem för att lura folk.

Hoppas jag får tillbaka mina pengar så jag en dag har min drömkamera i mina händer. Men aldrig via blocket eller någon liknade sida... Ni förstår nog hur det känns när man blivit lurad såhär. Och jag hoppas detta hjälper er och får er att öpnna ögonen så ni inte blir med om samma sak. Folk blir listigare och listigare, kommer på alla möjliga sätt för att komma åt ens pengar.

Var rädd om er, lita inte på någon! Bättre att snoka som en äcklig jävel om man nu ska gå med på ett större köp över internet. I detta fall var detta lite svårt för mig att veta. Han lurade ju även mina föräldrar, även banken. Med detta betraktas som bedrägeri, ett grovt och proffesionellt sådant. Hoppas min historia hjälper er, ingen är värd att få gå igenom detta...

Kommentarer
Postat av: Miriam M

Hej gumman! Så hemskt att det ska bli så! Alltid när vi ha handlat ifrån blocket har vi åkt o hämtat varan själva..lättaste sättet att va säker på att de inte luras.. Har hört om sååå många som blivit lurade! Även om jag handlar på nån känd sida så väljer jag alltid faktura..vill alltid ha varan först o vara säker på att den funkar som den ska innan jag betalar något! Gjorde så när jag köpte min mobil nu.. Packade uppdn o satte på den o kollade så att den funkade bra innan jag betalade :) hoppas detta löser sig för dig :) <3

2012-08-19 @ 12:40:21
Postat av: Miriam M

Hej gumman! Så hemskt att det ska bli så! Alltid när vi ha handlat ifrån blocket har vi åkt o hämtat varan själva..lättaste sättet att va säker på att de inte luras.. Har hört om sååå många som blivit lurade! Även om jag handlar på nån känd sida så väljer jag alltid faktura..vill alltid ha varan först o vara säker på att den funkar som den ska innan jag betalar något! Gjorde så när jag köpte min mobil nu.. Packade uppdn o satte på den o kollade så att den funkade bra innan jag betalade :) hoppas detta löser sig för dig :) <3

2012-08-19 @ 12:40:25
Postat av: ANGELICA.BLOGG.SE

Hoppas du får en trevlig kväll :D

2012-08-25 @ 16:03:06
URL: http://angelica.blogg.se
Postat av: ANGELICA.BLOGG.SE

Men usch! Stackare! Gud, nu vågar jag aldrig mer handla på blocket :O

Svar: nej , var försiktig!!
Nadia Paziraei

2012-08-25 @ 16:16:10
URL: http://angelica.blogg.se
Postat av: Följ vår resa från tankar till färdigt hus

Jättefin blogg!

Lust att vara med i helgens blogg hos mig?
http://angelica.blogg.se/2012/september/helgens-blogg.html

2012-09-07 @ 22:57:11
URL: http://motdromhuset.blogg.se/
Postat av: Sophie - autophoto

Vad tycker du om spexfotot vi tog igår? :)

Direkt länk: http://autophoto.blogg.se/2012/september/spexfoto.html#comment

2012-09-08 @ 10:47:56
URL: http://autophoto.blogg.se
Postat av: Denise 23 - mamma till Kevin 6 och tjejen i magen

Men gud vilken idiot. Tur att polis och bank i alla fall tar detta seriöst. Det känns, trots att det svider något enormt för dig - som fler har blivit utsatta för precis samma sak av samma pucko. Håller alla tummar jag har på att han åker dit och får betala fett i skadestånd och får ett ordentligt straff för detta.

Hoppas du får den hjälp du behöver, och den kamera du önskar.

KRAM!

2012-10-09 @ 15:36:40
URL: http://familyportrait.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0