Camera Obscura

På våra bildlektioner och kulturhistorielektioner så har vi målat mycket i det sista.
Just nu lär vi oss mycket om hur de målade under renässansen, för det var då det hände något i bildvärlden. Konstärerna blev mycket skickligare och började använda sej av vissa tekniker som underlättade deras arbeten. Våra bildlärare visade oss en intressant film som handlar om konstnären David Hockney som fördjupat sej i detta. I filmen får man se hur han kommer fram till olika redskap konstnärerna använde, även visa oss speciella bilder som blivit helt fel pga dessa tekniker och vissa bilder där man kan ana att de målat på ett speciellt sätt. Tycker det är väldigt intressant, för det funkar ju!

I dagens läge använder sig många konstnärer utav projektorer när de målar. De sätter upp det de ska måla på upp på en vägg, låter projektorn lysa på den och sedan är det bara måla av det projektorn visar. Det gjorde dom även under renässansen! Men det gick till helt annorlunda då, de använde sig utan Camera Obscura (betyder mörkt rum). Våra kameror härstammar ju ifrån Camera Obscura, men börjades först användas utav konstnärerna. Det gick till att konstnärerna målade i ett mörkt rum, men det fanns ett litet hål i väggen mellan konstnären och modellen som konstnären skulle måla av. Genom hålet strömmar ljuset och träffar väggen där konstnären ska måla på, fast upp och ned. På så sätt kunde konstnären måla av modellen helt perfekt, och detta var på 1400-talet! Som jag sa förut så kan det uppstå tvister, t.ex att bilden blir spegelvänd men det löste de genom att använda speglar. Ibland så råkade konstnärerna vinkla papperet de målade på för mycket, vilket ledde till att modellen såg ut att vara ca 3 meter lång.

Så det är verkligen coolt att vi fick testa på det här och få reda på att konstnärer "fuskat" i flera århundraden. Så nästa gång ni ser en gammal tavla, tänk på att de kanske använde denna tekniken för att få bilden att se helt perfekt ut, nästan som ett fotografi. ;)


Jag målar av Mimmi. Bilden är långt ifrån klar, eftersom vi målar i flera lager. Också något de gjorde under renässansen. Först har man ett bronsigt lager (som på min bild), sedan ska man fylla i med blått på de mörkaste ställena, sedan rosa där man har mest "hull" och grönt där man har minst.



Moas bild. Hon har kommit längre än mig, så här ser ni hur 3:e - 4:e lagret ser ut. Men hon har dock kommit längre på sin bild nu, den är verkligen jättefin! Ser ni vem det är hon målat av? Hehe..
Nu så har hon börjat med att fylla i de riktiga färgerna, så jag har inte vitt hår med blåa slingor. ;)

Känner mig duktig som skrev detta inlägg av egna ord, utan att googla/titta i någon bok. Jag har hängt med under dessa lektioner märker jag, haha! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0